ikLaN nuFFnaNg

geNg bLoggeR (",)

5 July 2011

biLa adaM boLeH muLa MaMaM???


posT kaLi nie dibuaT seMpeNa deNgaN uMo adaM yaNg akan masuk 6 buLaN pada hujuNg buLaN nie...caMNa n biLeR nak sTaT kasik adaM maMaM n makaNaN yaNg caMna leH di beRikaN pada adaM wakTu uMo adaM 6 buLaN tu???uNtuk meNjawaB peRsoaLaN kaT aTas muMmy adaM puN dengaN exciTedNya meNggoGGLe uNtuk meNcaRi jawaPaN...aKhiRNya muMmy adaM teLaH juPe jawaPaN kaT Mamababyworld.com..thaNx pada Mamababyworld.com 4 da iNfo..joM baca aPa yaNg mumMy adaM daPaT...

yaNg peRtaMa sekaLi muMmy adaM haRus beRsedia daRi segi MeNtaL, eMosi daN psikoLogi uNtuk meNghadaPi peRkara2 sePeRti beRikuT:
  1. makaNaN beRtabuRaN :beBy muNgkiN leBiH suka beRmaiN deNgaN makaNaNnya daRipada makaN
  2. masa meNyuaP yaNg paNjaNg : kadaNg2 beBy muNgkiN kuRaNg beRseLera.BersaBar daN puTuskaN saMada iNgiN beRhenti menyuaPnya atau menyaMbung seMuLa apabiLa beby sudaH laPar
  3. penoLakaN : jaNgaN aMbiL haTi kaLo beBy xsuka makaNaN yaNg kiTa sediakaN keRaNa ia meruPakan saTu pRoses PeRalihaN dan beBy peRlukaN masa uNtuk sesuaikan diRi.
  4. TiNdak baLas teRhadaP makaNaN teRteNtu : awasi beby sekiRaNya teRdaPat taNda2 alaHaN sepeRti ruaM atau gaNgguaN peRnafasaN.
  5. seLeRa x meNeNtu : sesuaTu yaNg dia suka Minggu nie muNgkiN xdisukaiNya pada Minggu dePaN.
Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mencadangkan masa paling sesuai untuk memulakan makanan pejal ialah apabila bayi berusia enam bulan. Elakkan dari memulakan pemakanan terlalu awal kerana buah pinggang dan sistem penghadaman bayi masih belum matang. Susu masih perlu diberikan kerana bayi memerlukan kalsiam, protein, vitamin dan mineral untuk membina gigi, jisim tulang dan otot yang kuat.

Untuk bulan-bulan pertama, makanan bayi perlu dilecekkan menjadi lumat untuk memudahkan penghadaman. Mulakan dengan hidangan yang kecil, mungkin satu atau dua sudu teh. Selebihnya boleh disimpan dalam peti ais. Setelah gigi bayi mula tumbuh, kepingan makanan yang lebih besar dan biskut bayi boleh diberikan untuk dikunyah.

TiP meMbeRi makaN

1. Isikan hujung sudu plastik dengan sedikit makanan bayi
2. Jangan campurkan garam, gula dan rempah dalam makanan bayi
3. Jangan berikan makanan yang tidak dapat dihabiskan kepada bayi untuk menggelakkan risiko keracunan makanan
4. Kekacang hanya boleh diberikan kepada bayi setelah dia mencapai usia lima tahun
5. Awasi makanan yang anda mempunyai alergi kerana bayi anda mungkin mewarisi keadaan yang sama
6. Elakkan makanan rendah lemak dan kaya serat kerana bayi memerlukan kalori untuk membesar
7. Beri satu jenis makanan pada satu- satu masa supaya anda dapat memantau makanan yang menyebabkan alergi

No comments: